Dynasty tietopalvelu Haku RSS Itä-Suomen yliopisto

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dyn10web.uef.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dyn10web.uef.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnan tiedekuntaneuvosto
Pöytäkirja 19.04.2023/Pykälä 3


 

 

Dnro 847/01.08.00/2022

 

Valmistelija Arja Hirvonen

§ 3

TkT Panu Karjalaisen opetusnäytteen kuunteleminen ja arvosteleminen dosentin arvon myöntämistä varten alana moottorien päästöt ja niiden mittausmenetelmät (Engine emissions and their measurement methods)

TkT Panu Karjalainen on hakenut dosentin arvoa alana moottorien päästöt ja niiden mittausmenetelmät (Engine emissions and their measurement methods) Itä-Suomen yliopiston luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnan ympäristö- ja biotieteiden laitokselle

 

Yliopistolain 558/2009 89 §:n mukaan dosentilta vaaditaan hyvä opetustaito. Pääsääntöisesti opetustaito arvioidaan hakemusasiakirjoista ilmenevien tietojen perusteella. Tällöin huomioidaan käytännön opetuskokemus yliopistotasolla ja näytöt opinnäytteiden ohjauksesta, suoritetut korkeakoulupedagogiset opinnot, muu pedagoginen kelpoisuus sekä aiemmin vähintään arvosanalla hyvä hyväksytty opetusnäyte, joka on annettu yliopistotasoiseen tehtävään.

 

Dosentilta edellytettävän hyvän opetustaidon arvioimiseksi TkT Panu Karjalaisen tulee, dekaanin päätöksen 25.1.2023 mukaisesti, antaa opetusnäyte dosentin arvon myöntämiseksi alana moottorien päästöt ja niiden mittausmenetelmät (Engine emissions and their measurement methods). Hän antaa opetusnäytteen aiheena "Ilmakehän kannalta merkityksellisten hiukkaspäästöjen mittaaminen ajoneuvoista".

 

Opetusnäytteestä annetaan arvosana asteikolla välttävä - tyydyttävä - hyvä - kiitettävä - erinomainen.

 

Opetusnäyte arvioidaan tiedekunnan ohjeistuksen 17.3.2021 mukaan. Opetusnäytteen arvioinnissa kiinnitetään huomiota mm. arvioitavan kykyyn

  • jäsentää opetettava aihe kuulijoille ymmärrettäväksi,
  • perustella esittämiään ajatuksia ja väitteitä,
  • hyödyntää alan uusinta tutkimusta,
  • opettaa innostavasti ja ajatuksia herättävästi,
  • olla vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa,
  • aktivoida ja tukea oppimista,
  • laatia oppimateriaali kohdejoukko huomioiden,
  • hyödyntää verkko- ja monimuotopedagogiikan opetusmenetelmiä, ja
  • huomioida etä- ja lähiopetuksen (hybridiopetuksen) tarpeet ja mahdollisuudet, hallita opetustilannetta.

 

Esitys Tiedekuntaneuvosto kuuntelee TkT Panu Karjalaisen opetusnäytteen ja antaa sille arvosanan.

 

Päätös Opetusnäyte hyväksyttiin arvosanalla erinomainen (5/5).