Dnro 667/00.04.00.02/2020 Valmistelija Marita Hokkanen § 9 Perusasteen opetussuunnitelman täsmennykset ja arviointi Tuntijakomuutokset Tulliportin normaalikoululle lisätään uusi oppiaine Hyvinvointitaidot luokille 7-9. Oppiaineen tunnit jakautuvat eri vuosiluokille seuraavasti: 7. luokka 1 vvt, 8. luokka 0,8 vvt, 9. luokka 0,2 vvt. Oppiaineen tehtävä Hyvinvointi-oppiaineen tehtävä on tukea oppilaiden minäkuvan kehittymistä, omien vahvuuksien tunnistamista, minäpystyvyyttä ja ryhmäytymistä. Opetus tukee itsetuntemusta, itsensä arvostamista ja elämänhallinnan taitojen kehittymistä. Oppiaine tarjoaa välineitä oppilaiden minäkuvan ja itsetunnon rakentamiseen sekä ryhmässä toimimiseen. Kannustetaan hyväksymään erilaisuutta ja erilaisia mielipiteitä oppilasryhmissä ja toimimaan ryhmässä toisia kunnioittaen. Luodaan ryhmiin turvallinen ja rauhallinen opiskeluilmapiiri. Oppiaine tukee kodin ja koulun välistä yhteistyötä. 7. luokan aikana oppiaineessa keskitytään uuden yläkoululuokan ryhmäytymiseen sekä alakoulun ja yläkoulun siirtymävaiheeseen. Opiskelu keskittyy oman minäkuvan rakentamiseen, omien vahvuuksien tunnistamiseen ja ryhmässä toimimiseen. 8. luokan aikana harjoitellaan lisäksi hyvinvointitaitoja, arjen hallintaa ja itseohjautuvuutta. 9. luokalla vahvistetaan minäpystyvyyttä ja itseohjautuvuutta suuntana jatko-opinnot. Seuraavat muutokset tehdään oppiaineiden tuntijakoon: - Kuvataide 1. luokka, ennen 1,5 vvh nyt 1 vvt - A-kieli 1. luokka, ennen 0,5 vvt nyt 1,0 vvt, 2. luokka, ennen 1 vvt nyt 2 vvt - Teknologia- ja ympäristökasvatus yht. 1,5 vvt poistuu 6. ja 7. luokilta Rantakylän normaalikoulun osalta ei ole tuntijakomuutoksia. Taito- ja taideaineiden tavoitteet ja sisällöt on vuosiluokkaistettu luokilla 7-9 vastaamaan Rantakylän tuntijakoa. Oppiainelisäykset Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulussa annetaan katolisen uskonnon ja islamin uskonnon opetusta. Opetus tapahtuu yhteistyössä Joensuun kaupungin kanssa siten, että opettajina toimivat kaupungin kouluissa ko. ainetta opettavat opettajat ja oppiaineen ryhmiä muodostetaan osin yhteistyössä kaupungin koulujen kanssa. Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun opetussuunnitelmassa ei ole tällä hetkellä omaa katolisen uskonnon ja islamin opetuksen opetussuunnitelmaa. Asiasta on keskusteltu Joensuun kaupungin opetussuunnitelma-asioista vastaavan koulutusjohtaja Olli Kauppisen kanssa. Keskustelussa on sovittu, että kummankin aineen osalta voidaan käyttää Joensuun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Esitys 1 Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun opetussuunnitelmaan lisätään kummankin oppiaineen opetussuunnitelmat sellaisenaan Joensuun kaupungin perusopetuksen suunnitelmasta. Arviointi Opetushallitus on täsmentänyt perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arviointia koskevaa lukua. Uusi arviointiluku julkaistiin erillisenä määräyksenä, joka kumoaa vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteisiin sisältyvän oppimisen arviointiluvun (6). Perusopetuksen lukuvuosiarvioinnin muutokset Itä-Suomen harjoittelukoulun opetussuunnitelman arviointiluvussa 6 ovat seuraavat: Opetushallitus on täsmentänyt perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arviointia koskevaa lukua. Uusi arviointiluku julkaistiin erillisenä määräyksenä, joka kumoaa vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteisiin sisältyvän oppimisen arviointiluvun (6). Perusopetuksen lukuvuosiarvioinnin muutokset Itä-Suomen harjoittelukoulun opetussuunnitelman arviointiluvussa 6 ovat seuraavat: Osaamisen arviointi lukuvuositodistuksessa - 3. luokalla arvioidaan sanallisesti asteikolla E: erinomainen, H: hyvä, K: kehittyvä, O: orastava, EST: ei saavuttanut tavoitteita - luokilla 4-9 arvioidaan numeroin asteikolla 410 Kaikilla vuosiluokilla opettajat käyvät oppimisen ohjaavan palautteen keskustelut joulu-helmikuun aikana. 3. lk, 4. lk ja 5. lk mikäli opettaja opettaa samaa luokkaa kolmatta tai useampaa vuotta ohjaavan palautteen keskustelu käydään tarvittaessa. Käyttäytymisen arviointi: - luokilla 1-3 käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti asteikolla E: erinomainen, H: hyvä, K: kehittyvä, O: orastava, EST: ei saavuttanut tavoitteita. Arvio annetaan erillisellä liitteellä. - luokat 4-8 numeroarviointi 4-10 lukuvuositodistuksessa. Numeroarvosanaa voidaan täydentää kuvailevalla sanallisella arviolla, joka annetaan todistuksen liitteenä. - 9. luokilla käyttäytymistä arvioidaan numeroin asteikolla 4-10. Arvio oppilaan käyttäytymisestä annetaan pyydettäessä liitteellä. - Liitteenä käyttäytymisen numeroarvioinnin kriteerit. Esitys 2 Koulun johtokunta hyväksyy perusasteen opetussuunnitelman täsmennykset ja valtuuttaa perusasteen rehtorin tekemään tarvittavat korjaukset opetussuunnitelmatekstiin. Päätös 1 Esityksen mukainen. Päätös 2 Esityksen mukainen.