Dnro 1764/01.08.00/2023

 

Valmistelija Marko Junkkarinen

§ 6

Dosentin arvon myöntäminen KTT Heini Taimiselle

KTT Heini Taiminen on hakenut sosiaalisen markkinoinnin (Social Marketing) dosentin arvoa Itä-Suomen yliopistoon. Dosenttihakemus on pantu vireille 26.5.2023 Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa.

 

Yliopistolain (558/2009) 89 §:n mukaan yliopisto voi hakemuksesta myöntää dosentin arvon henkilölle, jolla on perusteelliset tiedot omalta alaltaan, julkaisuilla tai muulla tavoin osoitettu kyky itsenäiseen tutkimustyöhön tai taiteelliseen työhön sekä hyvä opetustaito.

 

Yhteiskuntatieteiden laitos on todennut Heini Taimisen hakeman dosentuurin tarkoituksenmukaiseksi laitoksen opetuksen ja tutkimuksen kannalta seuraavin perustein: " Dosentuurin ala kohdistuu erityisesti sosiaaliseen markkinointiin, joka perustuu ihmisten käyttäytymisen ymmärtämiseen. Hänen tutkimuksensa tavoittelee ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin tukemista sosiaalisen markkinoinnin keinoin. Sosiaalinen markkinointi voidaan nähdä eräänä keinona vastata erilaisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin.

 

Yhteiskuntatieteiden laitoksella osallistavat menetelmät ja sosiaalinen markkinointi ovat olleet keskeisessä asemassa jo professori Marja Vaaraman johtamassa PROMEQ -hankkeessa (Osallistava terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, STN 2016-2019). Tässä mielessä dosentuuri edelleen vahvistaa mm. osallistavien menetelmien opetusta ja tutkimusta, sekä monipuolistaa erityisesti Vaikuttavuuden talon tutkimusmenetelmiä. Lisäksi yleisemmin käyttäytymistieteellinen näkökulma tukee myös hyvinvoinnin tutkimusta."

 

Johtosäännön 9 §:n mukaan tiedekuntaneuvoston tehtävänä on päättää dosentin arvon myöntämisestä.

 

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan dekaani päätti kutsua asiantuntijoiksi (20.6.2023) tutkimusjohtaja, dosentti Ville-Pekka Sorsan (Helsingin yliopisto) ja tutkimuspäällikkö Natalia Skogbergin (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL) antamaan lausuntonsa KTT Heini Taimisen tieteellisestä pätevyydestä sosiaalisen markkinoinnin (Social Marketing) dosentin arvoa varten. Dekaanin nimeäminä asiantuntijoina toimineet Sorsa ja Skogberg puoltavat dosentin arvon myöntämistä Taimiselle.

 

Taiminen on suorittanut seuraavat tutkinnot: KTT v. 2014 (Jyväskylän yliopisto), FM v. 2014 (Jyväskylän yliopisto), KTM v. 2012 (Jyväskylän yliopisto), FK v. 2010 (Jyväskylän yliopisto) sekä opettajan pedagogiset opinnot 60 op vv. 2015-2023 (Jyväskylän yliopisto). Nykyisessä tehtävässään yliopistonlehtorina (Jyväskylän yliopisto) Taiminen on toiminut 1.1.2023 alkaen. Aiemmin hän on toiminut mm. oa. yliopisto-opettajana vv. 2019-2022 ja oa. tutkijatohtorina vv. 2019-2021 (Jyväskylän yliopisto), tutkijatohtorina vv. 2015-2018 (Jyväskylän yliopisto), sekä apurahatutkijana ja oa. yliopisto-opettajana v. 2014 (Jyväskylän yliopisto).

 

Dosentilta vaaditaan hyvä opetustaito (Yliopistolaki 558/2009). Dekaani voi vapauttaa hakijan opetusnäytteen antamisesta, jos opetusansiot ovat tiedekunnan dosenttiohjeen mukaisesti todennettavissa muutoin. Dekaani on 17.11.2023 tekemällään päätöksellä vapauttanut Taimisen opetusnäytteen antamisesta ja todennut opetusansiot hakemusasiakirjojen perusteella.

 

Esitys Tiedekuntaneuvosto toteaa, että KTT Heini Taiminen täyttää yliopistolaissa mainitut dosentin arvon edellytykset ja myöntää Taimiselle sosiaalisen markkinoinnin (Social Marketing) dosentin arvon Itä-Suomen yliopistoon.

 

Päätös Esityksen mukainen.